Doorgaan naar hoofdcontent

Bedtijd

19.00 twee mannetjes zitten op de bank, elk met een ijsje in hun hand. Ze kijken naar een herhaling van Koekeloere. De vader van de jongetjes neemt afscheid, hij heeft een afspraak, en vertrekt.
19.14 Koekeloere is afgelopen. De ijsjes zijn op. Tijd om naar boven te gaan
19.16 we vertrekken naar boven
19.17 nu echt
19.18 echt
19.20 boven aangekomen
19.32 na poets-, plas- en wasritueel; één mannetje op schoot, de ander er naast. Voorlezen.
19.35 mannetje 1 slaapt.
19.36 mannetje 2 kondigt aan 'dat hij niet kan slapen' (deja vu)
19.50 op de bank met een kopje thee
19.51 babyfoon registreert feilloos grote hoeveelheid decibellen
19.51.02 ik ben boven. Mannetje 1 slaapt (gelukkig) nog steeds. Mannetje 2 zit triomfantelijk rechtop in bed. Hij heeft dorst. Ik geef hem een beker water en trek die net op tijd weer weg. Zijn ongecontroleerde bewegingen zijn namelijk funest voor mijn avondrust; voor je het weet sta je een bedje te verschonen. Ik geef hem een boekje.
19.58 weer beneden.
20.00 de babyfoon maakt zachte geluidjes. Klinkt niet als slapende Peuter, maar toch enigszins geruststellend. Peuter zal nu wel snel gaan slapen.
20.12 SCHREEUW!
20.12.01 (ik word steeds sneller); boven. Mannetje 1 slaapt godzijdank nog steeds. Mannetje 2 ligt overdwars in Peuterbed, dat op miraculeuze wijze ineens halverwege de kamer staat. Hij huilt; zijn knie doet zeer. Ik vraag wat zijn bed van plan was. Hij heeft geen idee. Ik troost Peuter met een dikke knuffel en zet z'n bedje waar het hoort.
20.15 weer beneden. Thee is koud. Gauw nieuwe zetten.
20.17 hèhè.
20.18 lekker die thee (au, heet)
20.19 hang onder kraan met koud water
20.21 hèhè. Lekker die thee. Boven is het nu stil. Eindelijk.
20.45 toch niet. 'Mama! Ik moet een pleister!' Ik roep heel onpedagogisch naar boven dat het allemaal wel mee zal vallen en dat hij nu toch echt moet gaan slapen. Peuter roept terug dat het 'toch echt allemaal niet mee valt' en dat hij ernstig gewond is.
20.46 toch maar even naar boven.
20.47 vleeswond blijkt los velletje en 'nee daar hoeft geen pleister op'.
'Echt niet?'
'Echt niet'
20.48 weer beneden en nu vast van plan niet meer naar boven te gaan.
20.49 al breekt ie de tent af.
20.50 echt niet.
20.55 ik vertik het
21.25 stilte (eindelijk)
21.26 zou het goed gaan?
21.28 ik ga gewoon niet kijken
21.30 echt
23.00 tijd om naar bed te gaan
23.01 huh? De slaapkamerdeur stond toch open? En de wc-deur dicht? Toch?
23.02 en de gordijnen... Hij slaapt wel.
23.05 mijn hart klapt bijna uit elkaar van liefde; twee slapende mannetjes en ik hou zó veel van ze!
23.06 met m'n voet in iets nats. Iets nats?
23.07 licht aan; 'iets nats' blijkt natte onderbroek van Peuter. Peuter ligt onschuldig te wezen in zijn bed. Met een schone onderbroek aan. Een wit waslabeltje aan de voorkant. Helemaal zelf gedaan. Bijna goed.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gepuzzel op hoog niveau

‘Oké, dus we gaan onze stakingsdag wat meer ruchtbaarheid geven? Een beetje meer geluid uit de praktijk? Goed idee?’ We hebben een studiemiddag en met het hele team zitten we bij elkaar. Wat gaan we doen 12 december en hoe pakken we dit aan? Allereerst vormen we een werkgroep. Eén collega stelt voor om een column te schrijven over de reden waarom we gaan staken. Het moet een verhaal uit de onderwijspraktijk worden dat alle argumenten ondersteunt en kleur geeft. Maar hoe maak je dan duidelijk hoe urgent het probleem is, zonder te verzanden in een klaagzang of een waslijst met werkzaamheden? Met deze zogenaamde breinbreker gaan wij aan het einde van middag naar huis. Als ik thuis aan tafel samen met mijn oudste zoon een puzzel van 1000 stukjes probeer op te lossen, denk ik na over de column. En ineens weet ik het: het gepuzzel doet me denken aan ons kunst- en vliegwerk wanneer wij vervanging zoeken. Het zoeken naar stukjes, het passen en meten, de frustratie als het juiste stukje niet...

Spierbal

'Mama, Uk heeft de bal over de schutting gegooid', klikt Oudste Zoon. Ik kijk naar Uk, die met grote ogen terug kijkt -handjes op zijn rug- en bevestigend knikt. Het is zo. De bal ligt bij de buren. En nu we toch aan het biechten zijn: bij de andere buren ligt er ook één. Ik probeer zo goed als dat gaat pedagogisch-boos te kijken en zeg dat hij die dan zelf maar op moet halen. Via de voordeur wel te verstaan. Uk draait met zijn oogjes, heft zijn handjes met veel gevoel voor drama ten hemel en zucht: 'oké, mama'. Grote Broer vindt het wel interessant allemaal en biedt aan om mee te gaan om te helpen, 'want Uk kan niet bij de bel'. Ze lopen hand in hand naar de buren waar Oudste Zoon op het raam klopt (hij kan ook niet bij de bel) en de mannen samen in spanning afwachten. De buurvrouw doet open en Uk bekent onmiddellijk schuld: 'mag ik mijn spierbal terug?'. Onze buurvrouw is een dame op leeftijd. Ze kijkt hem aan en zoekt dan hulp bij mij. 'Hij bedoe...

Nieuwe schoenen?

Dat je jezelf hoort zeggen: ‘doe je een beetje voorzichtig met je nieuwe schoenen’, terwijl je natuurlijk ook wel weet dat het geen donder uitmaakt wat je zegt. Die schoenen gaan er aan. Maar in je enthousiasme voor de nieuwe schoenen roep je het toch en iets te vaak, met als gevolg dat zoonlief zijn nieuwe schoenen consequent links laat liggen en kiest voor die foeilelijke, afgetrapte sneakers die met draadjes aan elkaar hangen, maar die ‘zo lekker voetballen’. Ok, missie geslaagd: de peperdure schoenen blijven netjes. Prima toch? Maar in een helder moment kom je tot inkeer. Plotsklaps is daar de angst dat ze dat zullen blijven tot het moment komt waarop ze niet meer passen. Dat moment komt dichterbij, dat moment is bijna, dat is misschien wel nu. Dat is er namelijk áltijd van de ene op de andere dag. Paniek! De schoenen moeten gedragen worden. En wel nú! Maar zoonlief weigert mee te waaien met de nukken van z’n moeder en is dus niet zomaar om te praten. Maar je zet door en het nieuw...